Vandaag de laatste dag in het Hidden Holiday House - Reisverslag uit Nakhon Chai Si, Thailand van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu Vandaag de laatste dag in het Hidden Holiday House - Reisverslag uit Nakhon Chai Si, Thailand van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu

Vandaag de laatste dag in het Hidden Holiday House

Blijf op de hoogte en volg Monie

02 Januari 2013 | Thailand, Nakhon Chai Si

Vandaag mijn laatste dag hier. Ik heb net mijn volgende verblijf geboekt. Het is het Baan are gong riverside homestay in Ayautthaya. Ik ben van plan daar 2 dagen te zijn en dan door richting het noorden.

Dit wrd een lang verslag van de afgelopen dagen.

De fietstocht was erg fijn. Veel tempels gezien onderweg. In Amhpawa was er een drijvende markt. Erg druk en erg beroemd. Wel heel gezellig. Ik was daar in een homestay waar eigenlijk geen plaats meer was, dus ze hadden ene kamer voor me gemaakt in een van de gezamenlijke ruimtes. Stel je ene vliegennet voor dat je normaal over het brood heen zet. dat veel groter een matras eronder en een deken aan het eind erover voor de privacy. Dat was mijn kamer. Voor 1 nacht goed te doen, maar wel raar om niet mijn spullen dicht bij me te hebben. Ik zal proberen er een fot van te uploaden bij de foto's. De laatste dag van de tocht was ook meteen de langste. 's Morgen vroeg vertrokken om vroeg bij de volgende drijvende markt te zijn. Dat was in Damnoen Saduak. Dit was een echte drijvende markt die je alleen per boot kon bekijken. De prijs voor een boottocht voor een half uur zou 600 Baht zijn (ongeveer 15,-) Ik vond dat wat duur. Dat is een nadeel van alleen reizen. Anders doe je met 4. of 6 man zo'n boot. Ik besloot nog even wat verder te kijken of er ook groepsboten waren. Uiteindelijk werd ik aangesproken doro ene Thaise dame die goed Engels sprak met het idee om een boot samen te delen, zodat het goedkoper zou zijn. Dat was dus precies mijn idee. Zij kregen het ook voor elkaar dat de boot 300 baht was voor 1 uur. Zo zie je maar als je de taal spreekt is het heel anders. Het was een familie uit Bangkok. Deze markt is wereldberoemd en een van de originele drijvende markten. Erg leuk om zo samen met hun er doorheen te varen. Ze kochten ook nog allerlei verschillend voedsel voor me om te proeven. En onderweg en aan het eind wilden ze niet van betalen weten. Ik had al iets gelezen van de gastvrijheid van de Thai en heb dat nu ook mee gemaakt.

Daarna weer verder naar het HHH (Hidden Holiday House). De tocht van die dag zou ongeveer 90 km zijn. Soms was het wat zoeken naar de weg omdat er veel kanaaltjes waren en meer dan er op de kaart stonden. Toen ik op ene plein weer wat meer duidelijkheid probeerde te krijgen bood een van de vrouwen/meisje aan om op haar scooter mij naar de dichtstbijzijnde grotere stap te begeleiden. Hierdoor moest ik wel een stukje via ene grotere weg rijden, maar was ik weer een stuk in de goede richting. En overal kreeg ik veel bewondering over dat ik alleen aan het fietsen was en dat ik zo’n grote afstand aflegde.
Rond 16.00 was ik terug bij het HHH. Even mijn hoofd onder de kraan om het zout weg te spoelen en daarna lekker bij de rivier gezeten met een biertje en wat chips.
Er was nog een wat oudere man uit Engeland die er ook als was toen ik wegging en zijn zoon en vriendin. Die laatste twee zijn voor 3 maanden aan het rondreizen hier. Morgen vertrekken ze naar Birma.
Het was ook heerlijk om weer bekenden te zien en normaal Engels te kunnen praten. Door mijn manier van vertellen aan hun merkte ik ook dat ik veel energie had en erg had genoten van deze 3 dagen.

’s Avonds was er natuurlijk het oud en nieuw feest. De Thai hebben dit pas in april. Ze doen er wel wat mee, maar niet veel. Er waren vrienden van Chris en Arija (de eigenaars) uit Bangkok en het Engelse ‘gezin’ William had wat vuurwerk gekocht om af te steken. We hadden een gezamenlijk maal met veel vis. Erg lekker. Uiteindelijk hebben we om 20.45 al het vuurwerk afgestoken. Het stel uti Bangkok was moe – ook door de wijn en de vriendin van William gingen vlak daarna naar bed. Ik heb toen nog kaart gespeeld met John en zijn zoon tot het hier ook 24.00 uur was. Er werd hier en daar wel wat vuurwerk afgestoken.

Gisteren ene rustig dagje gehouden. Ik heb ongeveer 40 km gefietst heen en weer naar weer een andere drijvende markt. Verder wat mail gedaan en mijn spullen opnieuw ingepakt. En ook heel belangrijk ene reisschema voor de komende periode gemaakt. Het is wel heerlijk om mijn laptop bij me te hebben. Ik kan makkelijk info opzoeken en hostels boeken.
Ook nog naar de ING gemaild, want het lukt niet meer om geld te pinnen. Gelukkig heb ik ook mijn creditkaart bij me, dus zit ik niet zonder geld.

Zo nu eerst muggenmelk opdopen. Het begint te schemeren (18.15) en dan komen ze.

Vandaag heb ik amen met Chris hier ene fietstocht in de omgeving gemaakt. Het is ene tocht die is uitgezet en je langs vier verschillende boerderijen brengt. Ik heb een orchideeën farm gezien, een fruitfarm, een waar ze van alles doen (koekjes maken, kikkers kweken en paddenstoelen) en als laatste ene lotusfarm. Vooral de fruitfarm was indrukwekkend om te zien hoeveel schade er was door de grote overstroming van 2011. Alle mangobomen waren dood en het kost 5 jaar voor de nieuwe bomen groot genoeg zijn om te oogsten.
Het was een heerlijke dag veel gezien en ook fijn om zo samen te fietsen met iemand die Thai spreekt en alles uit kan leggen.

Vanmiddag alle foto’s op mijn laptop gezet zodat er weer ruimte op mijn fototoestel zit. Daarna wat met de mail gedaan en als laatste dit verslag getypt wat een stuk langer geworden is dan ik dacht. Ik had ene heerlijk ‘kantoor’ boven’ met een windje en uitzicht op de rivier. Zie foto.
Vanavond kookt Arija voor me curry met aardappels (heerlijk na al die dagen witte rijst)

De Thai hebben het erover dat het koud is omdat het winter is, maar het is hier rond de 30 graden. Ik ga nu wat noordelijker reizen en daar is het ook iets kouder 26 graden. Heb ik niet voor niets mijn shirts met lange mouwen mee. 






  • 02 Januari 2013 - 20:01

    Mary-Ann:

    Hoi Moni,

    Wat klinkt dat allemaal avontuurlijk! Bewonder je lef om aan de andere kant van de wereld met handen en voeten pratend en onder vliegennetten slapend rond te fietsen. Veel plezier.

    Groeten,
    Mary-Ann

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Nakhon Chai Si

Monie

Actief sinds 16 Dec. 2012
Verslag gelezen: 492
Totaal aantal bezoekers 48125

Voorgaande reizen:

03 Juli 2023 - 23 Juli 2023

op de fiets naar Huub

03 Januari 2020 - 25 Januari 2020

Fietsen in Thailand 2020

06 Januari 2019 - 27 Januari 2019

Thailand en Maleisie

05 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Thailand 2018

05 Januari 2017 - 25 Januari 2017

Naar Afrika

01 Januari 2016 - 23 Januari 2016

Opnieuw naar Thailand

28 December 2013 - 20 Januari 2014

Fietsen in Vietnam

27 December 2012 - 18 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: