Via Ganvie naar Bohicon - Reisverslag uit Ouidah, Benin van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu Via Ganvie naar Bohicon - Reisverslag uit Ouidah, Benin van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu

Via Ganvie naar Bohicon

Blijf op de hoogte en volg Monie

12 Januari 2017 | Benin, Ouidah

Dat staat/stond er op het programma. Omdat de plaatselijke agent er ook was, vast voor het voodoofestival, hebben we een andere route gereden. We zijn langs de kust gereden. Mooie weg, voor het uitzicht en de afwisseling. De weg was wel een zandweg en tussen door steeds kleine vissersgemeenschappen. Gekeken bij het binnenhalen van een net. Later hebben we ook nog rondgelopen in zo’n gemeenschap. Wat meer gehoord over het leven daar. Onderwijs is wel gratis, maar meestal is er geen geld voor uniformen en potloden. En zijn de kinderen ook nodig om te helpen. Omdat ze zover van alles zitten worden sommigen kinderen ook niet aangegeven bij de geboorte.
Het maken van foto’s blijft een heel gebeuren. Sommige zeggen duidelijk van niet. Anderen maken er ene spelletje van. Duiken weg, komen weer half te voorschijn en dat alles met ene grote lach op het gezicht. Dat is wel leuk hier. Iedereen blijft lachen en vriendelijk. Ook als je niets koopt. Totaal geen probleem.
Na de zandweg gingen we op weg naar Ganvie. Dat is ene gemeenschap die alle huizen op palen heeft gebouwd in ene kreek. Natuurlijk erg toeristisch en hectisch. Veel boten, veel mensen. Niet duidelijk wie er was voor werk, spullen halen/brengen en wie om het geheel te bekijken. Dat is dan weer het voordeel van zo’n groep. Alles was onderweg en tijdens onze busrit geregeld via de mobiel. Halverwege de tocht hebben we ergens geluncht en toen door naar Bohicon. Onderweg nog wat fruit gekocht omdat we naar ene gebied gaan waar weinig te koop is. Dat was een heel hectisch gebeuren. Busje stopt langs de kant van de weg. Omringd door vrouwen met allemaal manden op hun hoofd, die wat proberen te verkopen. Vanuit het raam wordt er door de chauffeur onderhandeld. Uiteindelijk ene hele berg bananen gekocht. De avocado’s waren te rijp om langer te bewaren. De vrouw stond daar maar met een bezweet gezicht te proberen haar handel kwijt te raken.
Het hotel is heel sober. Een kleine kamer, maar goed we hoeven er niet zoveel te doen. De wifi is beter, waardoor ik ’s avonds nog wat foto’s kon uploaden bij de andere verslagen. Nu s morgens dit verslag getypt. Misschien is er vanavond weer wifi en dan in ieder geval 2 dagen net. Dan zitten we echt in de rimboe.

• 12 Januari 2017 - 08:26

Femmy:

Gaaf als er zo van de route afgeweken kan worden om nog meer indrukken op te doen.
    Tegen het einde van de reis kan je vast geen banaan meer zien.
    veel plezier nog
    liefs Fem

• 12 Januari 2017 - 13:45

Joanneke:

Hoi Monie, Leuk je verhalen te lezen! Veel plezier daar!

Groetjes van Joanneke

• 12 Januari 2017 - 14:22

Brigitte:

Leuk om te lezen wat je meemaakt!
    liefs, Brigitte