Laatste hele dag hier. - Reisverslag uit Anomabu, Ghana van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu Laatste hele dag hier. - Reisverslag uit Anomabu, Ghana van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu

Laatste hele dag hier.

Blijf op de hoogte en volg Monie

23 Januari 2017 | Ghana, Anomabu

Gisteren zijn we met de groep naar Elmina geweest. Nederland heeft daar een niet zo mooi verleden. Er is een fort dat ze veroverd hebben op de Portugezen en daarna behoorlijk uitgebreid. Eerst gebruikt als tussen post voor de handel van de VOC en toen de slavenhandel lucratiever werd werden die erin ‘opgeslagen’. Duizend in totaal (600 mannen, 400 vrouwen) voor 2 tot 3 maanden, tot er weer eens chip was om ze weg te voeren. Toen de slavenhandel instortte hebben ze het fort verkocht aan de Engelsen. Het blijven handelaars die Hollanders.

Maar voor we naar het fort gingen eerst gestopt bij een kerk. Het was per slot van rekening zondag. En het is ook wel een belevenis om te zien hoe de Afrikanen hun godsdienst beleven. Leuk om dat een half uur mee te maken. Veel zingen en dansen. De installatie stond hard en de boxen sloegen regelmatig dicht. Zeker gaan janskoor.

Na het bezoek aan het fort daar nog geluncht en toen zouden we terug gaan. Ik vond het jammer om niets van het stadje te zien, maar ja meer stond er niet op het programma en er waren ook mensen die aan het strand wilde liggen. We zijn toen met z’n drieën zijn gebleven en op eigen gelegenheid terug gegaan. Lekker een uur door het stadje gelopen. Daarna nog wat gedronken. De lucht werd alsmaar donkerder. Nog wat bij de vissersboten gekeken. We konden zien dat het op zee behoorlijk regende. We waren ook verbaasd hoe iedereen gewoon door bleef gaan met waar hij mee bezig was en niets opruimde voor de donkere lucht. Op ene gegeven moment werden we gewaarschuwd om naar binnen te gaan omdat het hard kon gaan waaien. Nog geen minuut later begon het te regenen. Dat werd meer, onweer erbij. Leuk om te zien hoe iedereen met van alles bezig ging. Het werd even spannend toen het begon te knetteren en zo’n bovengronds elektra leiding knapte en op het terras viel.

Toen het wat minder werd op zoek naar een taxi om terug te gaan. Daar begon natuurlijk weer het afdingen verhaal. Een chauffeur wilde niet en iemand anders zei dat hij wel een taxi voor ons zou regelen voor het bedrag dat wij wilde betalen. Toen we daar eenmaal inzaten begon er een onduidelijk verhaal over dat hij geen vergunning had om naar onze plaats te rijden (26km verderop) en dat wij geld moesten geven aan de politie. Wij gaven duidelijk aan dat we daar niet aan mee wilden doen. Uiteindelijk heeft hij ons bij de doorgaande weg afgezet bij de Trotros. Dat is het plaatselijke openbaar vervoer. Een klein busje, waar je ingeklemd tussen de anderen zit. De bagage gaat achterin en als het te groot is, steekt het gewoon uit en gaat de deur met een touw dicht. Stoppen is waar jij aangeeft dat je eruit wil, of erin. Geen vaste haltes onderweg. Heel goedkoop. We betaalden per persoon 4 cedi. Dat is ongeveer 1 euro. Erg leuk. Iedereen bemoeide zicht ermee toen we eruit moesten. De chauffeur waarschuwen, dat hij vooral niet te ver reed. Bij ons resort was helemaal geen regen gevallen.
In het resort lekker een biertje gedronken en alvast het diner besteld. Dat heb je namelijk iets meer kans dat je het op tijd krijgt. Nu deze keer ging dat helemaal niet goed. We hadden het besteld voor 9.30. Om 20.10 werd duidelijk dat er wat fout was gegaan. Ze waren het vergeten en het zou nu nog ene half uur duren. Dat half uur werd een uur. Toen had ik het wel helemaal gehad. Uiteindelijk was het wel heel lekker toen ik het kreeg. Maar wel besloten om de volgende dag hier niet meer te eten.

Vannacht een paar keer wakker geweest van vreselijke onweersklappen. Het schijnt ook hard geregend te hebben, maar dat heb ik niet gehoord. Kon ik wel zien toen ik vanmorgen opstond.

Vandaag waren we echt vrij. En omdat iedereen wel naar Cape coast wilden, zijn we daar afgezet door onze eigen bus. Allemaal op eigen gelegenheid het stadje in. En we kwamen elkaar toch wel weer geregeld tegen. En jawel voor het eerst deze vakantie icecoffee met wat lekkers gehad. Geshopt. Een leuke jurk en een lap gekocht. Bij de jurk wel minder afgedongen. Had er vast mee te maken dat het een vrouw was, bedacht ik later. Ik gunde het haar wel. Bij de andere aankopen waren het mannen. Was ik me niet van bewust en weet niet of het dat was of dat het gewoon met het einde van de vakantie te maken had.
Ook wel leuk in een ander winkeltje waar we kaarsen en een doek wilden kopen. Zijn we weg gegaan toen hij nee zei tegen onze prijs. Het was op de binnenplaats van het fort. Waar nog meer winkels waren. Al rondkijkend in een andere winkel waren wij ook aan het overleggen of we toch niet meer zouden bieden. We hadden besloten 10 cedi omhoog te gaan met de prijs. Toen we uit de winkel kwamen , kwam hij al naar ons toe om te zeggen dat hij het toch voor onze prijs wilde verkopen, zonder die verhoging, want dat hadden we nog niet gezegd.
Na nog wat gegeten te hebben op zoek naar de trotros. Het was echt heel druk bij de stuk, maar werden weer geholpen dat we in het goede busje terecht kwamen.
Daarna op het resort nog wat laatste dingen gedaan. Inchecken bij de KLM. Op de kamer gegeten en het meeste ingepakt. Nu nog lekker buiten bij de receptie op het terras dit verslag gemaakt. Nog wat foto’s uitzoeken en dan ga ik slapen.

Morgenochtend nog even zwemmen in zee. Er is een erg sterke branding hier, dus dat is meer spelen met de golven, dan zwemmen. We hebben hier de afscheidslunch en gaan dan naar het vliegveld.
Woensdagochtend om 5.55 land ik op Schiphol. Volgens Maarten is de vlucht altijd te vroeg. Ik ga het ontdekken.

• 24 Januari 2017 - 01:31

Joanneke:

Leuk!!! Zwem ze en goeie reis terug.

• 24 Januari 2017 - 07:30

Huub:

Mooi avontuur. Ook weer fijn om straks weer thuis te zijn en na te genieten. Goede vlucht !

• 24 Januari 2017 - 09:06

Femmy:

Goede vlucht terug gewenst. O ja, je wist het waarschijnlijk al.
    Het is koud in Nederland. Sandalen, mouwloze shirtjes zijn niet gewenst.
    Ook geen nieuwe zomerjurken.
    Mooie kleur!
    Dus neem maar heerlijk spelend met de golven afscheid van Afrika.