Een dagje lummelen - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu Een dagje lummelen - Reisverslag uit Nakhon Phanom, Thailand van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu

Een dagje lummelen

Blijf op de hoogte en volg Monie

21 Januari 2020 | Thailand, Nakhon Phanom

Gisteren zijn we in Nakhon Phanom aangekomen. Het was een fijne fietstocht. De Nederlanders die we de dag daarvoor gesproken hadden, hadden goede tips gegeven over de route. Er werd veel aan de weg gewerkt. Gelukkig konden we ook regelmatig eens tukje van de weg af om via dorpjes verder te rijden. En gelukkig hebben we daar beiden hetzelfde idee over. Liever wat omrijden, maar leuk rijden, dan snel door via de grotere weg.
Onderweg nog heerlijk vis gegeten langs de rivier. Toen de laatste 11 km gefietst naar ons hotel. Zoals gezegd hebben we gekozen voor een luxer hotel. Onze fietsen mogen in het kantoor achter de receptie staan. Daar staan ze veilig. We hebben een lekkere ruime kamer met uitzicht op de rivier. (en het zwembad). Op het nachtkastje ligt een heel paneel waarmee je alles in de kamer kan bedienen. Ik kwam er dus achter dat mijn laptop niet oplaadde omdat ik op het paneel niet de lamp had aangezet die oorspronkelijk in dat stopcontact zat.
Uiteindelijk niet in het zwembad geweest. Er was een ‘koude’ wind vanaf de rivier en alles lag in de schaduw. Wel eerst lekker bij het zwembad op de banken gelegen en samen een biertje gedronken op de goede afloop van onze tocht. We hebben ruim 700 km gefietst schat ik. Ik moet het nog ene keer uitrekenen.
’s Avonds langs het busstation gereden en het ticket voor de bus naar Bangkok geregeld. We gaan weer met een VIP bus. Dab hebben we wat meer beenruimte. De bus zag er goed uit. Het lijkt alsof we tot ¾ plat gaan. We gaan het morgen ontdekken.
Vanmorgen lekker rustig opgestaan. De bedden hier zijn zalig. Beter dan in de vorige plaats. Dat was net een plank. David begon met ene kopje thee voor me te zetten en zelf koffie te drinken. We hebben namelijk ook een waterkoker. Daarna naar benden waar een ontbijtbuffet zou zijn. Natuurlijk heel veel Thais voedsel. Ik met er niet aan denken om te beginnen met spicy eten in de ochtend.
Via internet, want dan was het veel goedkoper, een nacht bijgeboekt hier in het hotel. Dat scheel verplaatsen en weer op zoek gaan naar iets anders. Scheelt ook bed verschonen.
Daarna op weg naar het centrum. Eerst op een terrasje een lekker kopje koffie en toen met de bus naar That Phanom. Er zou daar ene mooie tempel zijn. Zijn busje is ook wel leuk. Een mini busje. Je rijdt 55 km en betaalt 50 bath per persoon. Als je langs de kant van de weg staat, kan je hem alten stoppen. Er zijn niet echt halteplaatsen. Ook kan je uitstappen waar je wilt. Anderen die minder ver meegingen betaalden 20 bath. En als het vol is kan je altijd nog op een bankje achter de voorstoelen zitten.
De tempel was mooi. Erg druk ook. Heel beroemd, dus er kwamen vele mensen op af. Een hele grote (57 meter hoog) chedi (toren) die ze aan het repareren waren. Leuk om te zien hoe er via katrollen borstels en bakjes omhoog werden gebracht.
Nog even over de markt gelopen en toen de bus terug zoeken. Hij was voor ons gestopt vlak bij de tempel. We hadden niets gezegd. Maar ja buitenlanders, zonder veel bagage die naar That Phanom gaan, dan gaan ze naar de tempel. Simpel en goed bedacht van de chauffeur. Om zeker te zij dat we goed zaten besloten we naar het busstation te lopen. Dat lag niet zover van de tempel af. Alleen bleek helaas toen we daar aankwamen dat daar ons busje niet zou komen. Met de tuktuk (hebben we daar tenminste ook nog in gezeten) werden we terug gebracht tot vlak bij de tempel. Het punt waar we uitgestapt waren in een hoek bij de markt. Daar zou ons busje komen. Dat gebeurde ook en wel binnen 10 minuten.
De terugreis ging lekker snel. De bus zat nu niet zo vol. David ging nog wat boodschappen doen en ik ben naar het hotel gegaan. Nu wel het zwembad in, wat heerlijk was en nog wat gelezen. Er bleek voor ons hotel avondmarkt te zijn. Een hele grote. Daar over heen gelopen en toen weer richting centrum voor ons diner.
Eerst een biertje met friet als voorgerecht. Dan hebben we alvast ene bodem. Uiteindelijk niet bij dat restaurant gebleven want de muziek stond wel erg hard. Dat bleek nog niet zo makkelijk te zijn om een restaurant zonder muziek te vinden. Uiteindelijk waren we bijna in het vorige dorp. Ik maakte al grapjes van we gaan terug waar we gisteren gelucht hadden. Daar hebben we echt heerlijk gegeten. Een soort soep die goed gevuld was met hele grote garnalen en nog ene gebakken vis, die hele speciaal gekruid was.
Nu weer op bed zittend dit verslag maken.
Morgen nog wat winkelen hier en koffie drinken en lezen. Die dag komt wel om met uitrusten/vakantie houden. Om 18.30 vertrekt onze bus naar Bangkok. Deze doet er ongeveer 12 uur over. Het plan is om vanuit Bangkok naar Chris terug te fietsen. Dat is ongeveer 40 km. We hebben van hem een route gekregen. Lees ik net vanavond op de NOS app dat er in Bangkok heel veel smog is daar het verbranden van suikerriet. We gaan het zien en beslissen dan wel wat we doen.

• 21 Januari 2020 - 20:39

Femmy:

Ben benieuwd of er ook een engels woord is voor "lummelen".
    Lummelen hoort er gewoon bij, fietsen moet wel leuk blijven.
    Als ik dan lees Bangkok, gaat het toch wel erg naar terugreis klinken.
    Nog veel plezier de laatst dagen. liefs Femmy

• 21 Januari 2020 - 23:34

Joanneke:

Hey Monie, Leuk met je mee te reizen via je verhalen! Geniet nog van je lummeldagje. Genoeg te doen daar!! Ook een goede reis terug naar Bangkok. En succes met het fietsen naar Chris. Vandaag heb je niks gemist in Utrecht: mistig, en koud. Morgen komt de zon weer :-) Groetjes van Joanneke

• 22 Januari 2020 - 02:31

Monie:

Ik heb het even opgezocht. Een dagje lummelen is in het Engels fiddling in a day, volgens Google. David zegt dat dat wel kan kloppen.