Naar Dasa, katoen en markten onderweg - Reisverslag uit Dassa-Zoumé, Benin van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu Naar Dasa, katoen en markten onderweg - Reisverslag uit Dassa-Zoumé, Benin van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu

Naar Dasa, katoen en markten onderweg

Blijf op de hoogte en volg Monie

12 Januari 2017 | Benin, Dassa-Zoumé

Vanmorgen mochten we uitslapen. We vertrokken om 9.00 uur richting het oude paleis van de koningen in Dahomey. Elke nieuwe koning bouwde er eens tuk aan. Het complex heeft nu een oppervlakte vann74 ha. (geloof ik). In ieder geval op de lijst van Unesco volgens het bord. Alles had met voorouders te maken en we mochten dan ook geen foto’s nemen.
Eerst water inslaan op de markt , wamt de komende twee dagen gaat dat minder makkelijk begrijp ik. Dan op zoek om ergens snel te lunchen. Dat ging niet zo makkelijk, want al je onverwacht met 20 mensen aankomt, dan moeten er eerst nog kippen gekocht worden, geslacht en gekookt. Dat duurt dus even. Vervolgens besloten om inkopen te doen op de markt. Dat duurde volgens mij net zo lang, maar gaf ons wel de tijd om daar wat rond te struinen. Uiteindelijk ergens onder mangobomen met elkaar geluncht. Brood met de lachende koe ter afwisseling, vond ik wel fijn, want die hadden we nog niet gehad. En jam natuurlijk en lekkere avocado’s. Dat alles weggespoeld met een mierzoet knalgeel drankje. Dan nog 80 km rijden. Onderweg kwamen we veel vrachtouders tegen die heel hoog opgeladen waren met katoen.
Lig ik op bed dit verslag te schrijven en wil mijn onderbroek recht trekken, trek ik er ene gat in. Dat komt ervan als je oudjes mee neemt. Alleen wilde ik wel dat ze het 3 weken volhielden en niet dat er na 1 week al gaten invallen. Net zo als met mijn sandalen. Omdat ik hoorde dat alles hier zo stoffig is mijn oude ruinsandalen ook maar meegenomen naast mijn nieuwe witte. Nu na 5 dagen brak het metaal waarmee de achterbandjes aan elkaar zitten. Gelukkig kan ik er ook op lopen nu het hielbandje los is. De witte doe ik namelijk alleen in het hotel aan. Alles is hier zo stoffig, rood en zwart.
Terug naar vandaag. Onderweg nog een soort stokjes gekocht die van pinda’s gemaakt werden. Het smaakt naar gedroogde pindasaus. Wel lekker.. Toch mooi om te zien hoe onze chauffeur dan onderhandelt met 10 tallen vrouwen die direct op de bus af stormen om wat te verkopen, zodra we even stoppen. Ook mooi overal in de dorpen liggen behoorlijk hoge verkeersdrempels. Een verhoging van het asfalt. Daar moet iedereen dus aardig voor afremmen. Dat is dus tevens de plek waar alle vrouwen staan met de manden op hun hoofd met verkoopwaar.
Het hotel is redelijk luxe/groot. Uiteindelijk is ook al 3 keer de stroom uitgevallen. Meestal maar voor 5 minuten. Gisteren hadden we een hele kleine kamer, waar we ons nauwelijks konden keren en nu ene grote kamer met 2 twijfelaars erin. Aan het eind van de middag nog naar de top van de heuvel beklommen, waar allerlei rituelen werden gedaan bij de begrafenis van ene koning. Er zijn hier in deze regio ongeveer 1000 prinsen en prinsessen.
Vanavond op de kamer lekker een kopje thee gedronken. Van een van de reisgenoten hebben we ene dompelaar geleend en van het hotel 2 bekers gekregen.
Morgen hebben we een lange reisdag. We gaan echt naar het noorden naar Atakora mountains. Daar blijven we 2 nachten.

Erg leuk weer om jullie reacties te lezen.

• 13 Januari 2017 - 10:25

Digna:

Zo te lezen zijn jullie echt in een nog niet veel door toeristen bezocht gebied ... alles ziet er heel stoffig, maar ook puur uit, nog geen stalletjes met zonnebrillen en souvenirs ..... ik kan me zo voorstellen dat jullie daar een bezienswaardigheid zijn, je zou je soms onzichtbaar moeten kunnen maken en lekker op je gemak tussen die stalletjes door moeten kunnen struinen en de mensen in je op kunnen nemen. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. Dikke kus X

• 13 Januari 2017 - 13:06

Lieneke En Hans:

Mooi verhaal Monie, je maakt in ieder geval meer kans om hier de juiste maat ondergoed te kopen dan in Thailand.
    Wel goed dat alles georganiseerd is, alleen op je fiets is hier toch wel wat anders.
    Veel plezier verder.
    Gr. Lieneke en Hans

• 13 Januari 2017 - 13:08

Hans:

Interessant weer en leuk om te lezen. De foto's erbij zijn ook leuk.
    En gaat het dan niet kriebelen als je die fietsers ziet? ;-)

• 14 Januari 2017 - 09:59

Brigitte:

Ha Monie, leuk om weer te lezen. En zo hilarisch wat je vertelt over die oude onderbroeken. Echt grappig.
    Veel plezier verder!

• 14 Januari 2017 - 22:10

Femmy:

Nee, zus dat doe je verkeerd.
    Die oudjes moet je afdragen vlak voor je vakantie en dan weg mikken.
    Lege wasmand voor je weggaat.
    Goed, dat lekker zit en het een poosje uithoudt, is aanbevolen om mee te nemen.
    Ja, ja oordeel en dat terwijl ik die leuke giraffeprint op de stoelen (van de bus?) zie.
    Maar katoen genoeg daar, toch?
    Komisch hoor, zo ver weg en dan gewoon brood met lachende koe eten.
    Hoe verzin je het.
    Het woord "snel" kan je daar wel vergeten, zo te lezen.
    Maar daar is vakantie toch ook voor! Geniet maar lekker verder.
    Nog meer goede redenen om te genieten......? Vrijdag regende, stormde en sneeuwde het in Nederland.
    Vandaag alleen regen, hagel, natte sneeuw een paar bliksemflitsen, donderklap, flinke wind en een paar strepen zon.
    Zie, geen enkele reden om snel terug te komen.
    Liefs Fem

• 16 Januari 2017 - 13:22

Marion Le Coq:

Dag Monie,

Leuk om je reisverslagen te lezen. Je zit daar zo te zien echt in Afrika!!
    Het ziet er authentiek uit... en ja echt grappig je onderbroeken verslag...
    Nog veel genieten daar...