Voodoo festival - Reisverslag uit Ouidah, Benin van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu Voodoo festival - Reisverslag uit Ouidah, Benin van Monie Doodeman - WaarBenJij.nu

Voodoo festival

Door: Monie

Blijf op de hoogte en volg Monie

10 Januari 2017 | Benin, Ouidah

dinsdag 10 januari . Vandaag in Ouidah. Hier is het jaarlijkse voodoo festival. Gisteren bij aankomst al het terrein verkend met Gijs en Cock. Mooie foto’s kunnen maken met het laatste daglicht. Hier en daar wat vocht in de lucht. Ik ben echt heel blij met mijn nieuwe camera en dat ik nu goed kan zoomen. Ik geniet van de mogelijkheden. De markt in Lomé hadden we maar heel kort tijd voor en moesten we met de groep bij elkaar blijven. Wel jammer . Ik merk dat ik toch wel gewend ben om ergens alleen over te zwerven. Dat was dus ook het leuke van ’s avonds met Gijs en Cock op stap zijn. Maar goed. Bij de bus stonden natuurlijk weer allerlei mensen van alles te verkopen. Ik heb daar een mooie ‘prent’ gekocht. Hij vroeg 30.000. dat had ik er zeker niet voor over. Ik had 5000 in gedachten. Is ongeveer € 8,- Uiteindelijk op 6000 uitgekomen. Wel leuk ook. Onderhandelen vanuit het busje waar we al inzaten. Gaf ook goed de mogelijkheid om te stoppen en te zeggen dan niet. Ondertussen werd er nog drinken ingeladen. En toen het er op leek dat we echt weg gingen, kwam hij met de opgerolde doek de bus in. En werd het beklonken op 6000. De grens ging best wel snel. Verse kokos drinken en eten tijdens het wachten. En er is gewoon veel te zien. Zeker nu. Door het festival was het ook drukker dan gewoon.
We zitten in een primitief hotel. Alleen koud water. Een groot zwembad, maakt deel uit van d eetzaal, die net af is. Daarnaast wordt er nog gebouwd. Op de foto zag het er erg mooi uit, maar daar zag je net de bouwput niet die direct aan het zwembad grenst. . Ach ja. Wel op loopafstand van dat festival terrein.
Het festival is lastig te beschrijven. Overgeleverd van de voorouders met allerlei rituelen. Veel dans en gezang. Ik heb ook regelmatig gefilmd, omdat dat het veel meer weergeeft. Warm ,druk, veel mensen, in trance of gespeelde trans. ‘Bezeten’ wegrennen en gevangen worden, met eieren of poeder bestrooid om de kwade geesten weg te drijven. Van alles heb ik zien gebeuren.
Uiteindelijk heeft het ritueel plaats gevonden, waarbij een geit geslacht werd. Wat er uit gekomen is, geen idee. Mijn Frans is niet zo goed.
Nu even terug op de kamer. Kijken of ik dit verlag weg kan krijgen. Foto’s naar de laptop overbrengen, dan zijn ze weer veilig. En dan maar eens kijken wat er nog te doen is. Of dat ik ga zwemmen.

  • 10 Januari 2017 - 15:33

    Brigitte:

    Ha die Monie,

    Grappig om te lezen hoe je nu ook nog leert afdingen, haha. Dus einzelgangen is er niet veel bij deze keer. Ja, dat is weer eens wat anders. Maar goed om te horen dat je niet alleen op stap hoeft te gaan en dat je medegangers hebt gevonden als je los wilt van de groep. Geniet lekker en kwade geesten daar hoef jij niet bang voor te zijn.....

    veel liefs en veel plezier
    Brigitte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Monie

Actief sinds 16 Dec. 2012
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 47893

Voorgaande reizen:

03 Juli 2023 - 23 Juli 2023

op de fiets naar Huub

03 Januari 2020 - 25 Januari 2020

Fietsen in Thailand 2020

06 Januari 2019 - 27 Januari 2019

Thailand en Maleisie

05 Januari 2018 - 26 Januari 2018

Thailand 2018

05 Januari 2017 - 25 Januari 2017

Naar Afrika

01 Januari 2016 - 23 Januari 2016

Opnieuw naar Thailand

28 December 2013 - 20 Januari 2014

Fietsen in Vietnam

27 December 2012 - 18 Januari 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: